Door: drs. Steven Boekee

Sinds 2013 leggen we elk jaar 15 mogelijke prioriteiten in willekeurige volgorde voor onder een grote groep beslissers. Dit jaar hebben 507 beslissers en beïnvloeders binnen hun organisaties de prioriteiten voor komend jaar benoemd.

Klantgerichtheid vergroten komt voor het 5e jaar op rij als belangrijkste prioriteit uit de analyse. Organisaties zijn zich bewust van het belang van hun primaire doelgroep: de klant. We zijn in 2013 begonnen met deze grootschalige monitor Prioriteiten beslissers. Alleen in 2013 was een andere prioriteit (kostenbesparing) belangrijker. Sindsdien staat de klantgerichtheid vergroten bovenaan elke meting.

Opvallend dit jaar is ook de mate waarin (meer) samenwerking aangaan, innovatie en  werkprocessen slimmer inrichten als prioriteiten worden bestempeld. Nieuw personeel aantrekken is wederom gestegen, maar heeft nog steeds de laagste prioriteit onder beslissers. Wel vertoond deze een gestage groei vanaf 2013. Ook het belang aan medewerkerstevredenheid is toegenomen.

Onder verschillende sectoren valt op dat klantgerichtheid vergroten overal op prioriteit 1 staat, behalve bij de sector Omroep/media. Omroep/media staat Innovatie als belangrijkste prioriteit bovenaan. Wel is in deze sector klantgerichtheid belangrijker geworden. Vorig jaar stond deze nog op prioriteit nr. 13. Dit jaar is dat plaats 7 geworden.

Het onderzoek is in januari uitgevoerd onder personen die verantwoordelijk zijn voor strategische beslissingen of direct betrokken zijn. Het onderzoek is voor de 6e keer uitgevoerd en er hebben 507 beslissers meegewerkt uit diverse sectoren.

{literal}

{/literal}