Door: drs. N. van der Veer

PERSBERICHT

Zorgen over voedselveiligheid nemen toe

Voedselschandalen zeer bekend en hebben invloed op koopgedrag

In opdracht van de Persgroep Advertising heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar de beleving van voeding en voedselveiligheid in Nederland. Het onderzoek toont aan dat een groot deel van Nederland zich zorgen maakt over voedingsmiddelen die negatief in het nieuws zijn geweest. En dit beïnvloedt direct ons koopgedrag. Vooral gerookte zalm (29%) en kip (26%) worden minder gekocht. Aan het Foodonderzoek 2013 deden ruim 2.200 consumenten mee.

Voedselfraudes: zeer bekend en veel invloed

De voedselfraudes van de afgelopen tijd zijn Nederlanders niet ongemerkt voorbij gegaan. De paardenvlees affaire is bij 98% van het publiek bekend, de Plofkip bij 94%. Ook de besmette gerookte zalm (79%) en de fraude met eieren (77%) staan bij de meerderheid op het netvlies. De zorgen zijn dan ook aanzienlijk: maar liefst 67% van de consumenten maakt zich (in enige mate) zorgen in de supermarkt over voedingsmiddelen als deze  negatief in het nieuws zijn geweest. Opvallend is echter dat de verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid door consumenten vooral bij voedselproducenten (45%) en overheid (27 %) wordt neergelegd. De supermarkt (11%) en de consument zelf (14%) krijgen minder verantwoordelijkheid toegedicht.

Prijsbewustzijn stijgt en ‘gezond’ neemt grotere rol in

In 2012 is een dergelijk onderzoek uitgevoerd en kunnen een aantal zaken in perspectief gezet worden. In 2013 blijkt dat het prijsbewustzijn (nog) verder omhoog is gegaan ten opzichte van vorig jaar. Zo let 59% van de Nederlanders nog meer op de prijzen in supermarkten (2012: 51%). Gezonde voeding neemt bovendien een grotere rol in het boodschappengedrag (47% t.o.v. 27% in 2012) en men koopt (nog) minder snacks en zoetwaren (57%). De consument lijkt dan ook steeds duurzamer te worden. Een groot deel van de consumenten is bewust bezig met voeding en gezondheid. Zo let 76% er op dat men veilig eet, 77% geeft aan dat men elke dag 30 minuten beweegt en 71% vindt  dat zij niet te veel voedsel weggooien.

Over het Food onderzoek 2013

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Food onderzoek 2013, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in juli 2013 onder 2.274 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. 

—————————————————————————————————-

Meer informatie over dit persbericht:

Dideke van Lieshout, Director B2B Marketing & Communications, de Persgroep Advertising

dideke.van.lieshout@persgroep.nl, 06 11 90 59 57

Meer informatie over het onderzoek:

Neil van der Veer, Directeur Newcom Research & Consultancy

088 770 46 00