Door: drs. I. Duchateau

Landelijk trendonderzoek naar scholieren en hun studiekeuzeproces

Studiekeuzeproces is ‘blind spot’

Het studiekeuzeproces van scholieren wordt steeds meer onvoorspelbaar. Waar, wanneer, waarmee en met welke redenen hij zijn keuze maakt voor een vervolgstudie is voor veel marketeers binnen universiteiten en hogescholen vaak een ‘blind spot’. Door het massale gebruik van smartphones, apps, social media en vergelijkingssites gaat het bekende ‘trechtermodel’ in onderwijsmarketing niet meer op. Tegelijk spenderen universiteiten en hogescholen enorme bedragen aan campagnes, open dagen en brochures om op de radar te komen van de studiekiezer. Om dat effectief te doen, moet je dus exact weten hoe de ‘reis’ verloopt die de studiekiezer maakt.

Newcom is hiervoor een ambitieus onderzoeksprogramma gestart: De Grote StudieReis. Het programma bestaat uit trendonderzoek onder scholieren over een langere periode in het keuzeproces, focusgroepen met scholieren waarin we verder inzoomen en inspiratiesessies waarin we met (marketing)medewerkers van onderwijsinstellingen de resultaten verder brengen en koppelen aan de vraag: wat betekent dat voor jullie?

Wilt u op de hoogte blijven?

Bent u op marketing- of communicatiegebied werkzaam bij een onderwijsinstelling en enthousiast geworden? U kunt zich aanmelden om met ons mee te reizen met de scholier. Dan ontvangt u nadere informatie (o.a. over hoe u aan de resultaten komt, bij focusgroepen kunt meekijken of aan inspiratiessessies kunt meedoen). Deelname is kosteloos voor u.

Neem contact op met drs. Ivo Duchateau over De Grote StudieReis. Dat kan via 053-483 6600.