Door: drs. Steven Boekee

Bij een verwijzing naar het ziekenhuis luisteren huisartsen heel goed naar wat patiënten willen. De patiënt bepaalt en de huisarts kijkt mee. 

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) heeft in samenwerking met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een landelijk onderzoek laten uitvoeren naar het imago van ziekenhuizen onder huisartsen. Onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy ondervroeg 1.700 huisartsen naar hun ervaringen met ziekenhuizen in hun regio, waaronder tevredenheid, bekendheid, samenwerking en voorkeur.

Verwijsmotieven

Naast de tevredenheid van patiënten spelen ook andere argumenten een rol bij de doorverwijzing naar een bepaald ziekenhuis. Ook eigen ervaringen van de huisarts en het ziekenhuis waar patiënten gewoontegetrouw heen gaan, staan hoog op het lijstje van verwijsmotieven.

Sterk imago

Nederlandse ziekenhuizen hebben volgens huisartsen een sterk imago en staan vooral bekend als deskundig, kwalitatief hoogwaardig en toegankelijk. Op het gebied van efficiency en transparantie kunnen ziekenhuizen wat hen betreft nog verder verbeteren. Huisartsen geven gemiddeld een 7,4 voor de ziekenhuizen waar ze contact mee hebben en patiënten naar verwijzen.

Meer informatie

Op https://nvz-zorgimago.nl/huisartsen staan de belangrijkste resultaten van het imago-onderzoek.