AZW-onderzoek: Impact coronavirus op arbeidsmarkt Zorg en Welzijn
Het coronavirus heeft een grote impact op alle werkenden in de sector Zorg en Welzijn, Jeugdzorg en Kinderopvang (WJK).
Het laatste nieuws en de laatste onderzoeksresultaten
Het coronavirus heeft een grote impact op alle werkenden in de sector Zorg en Welzijn, Jeugdzorg en Kinderopvang (WJK).
Het Antoni van Leeuwenhoek (AVL), Newcom en ZorgkaartNederland hebben een goed werkende methode ontwikkeld voor het ophalen van patiëntwaarderingen.
Newcom heeft onderzoek gedaan naar het media gedrag en vertoruwen. Het grootschalige onderzoek laat zien dat bij maar liefst driekwart van de Nederlanders is het mediagedrag veranderd tijdens corona.
In 2019 bleek dat de Nederlandse ziekenhuizen een sterk imago hebben en vooral bekend staan als deskundig, gastvrij en betrouwbaar. Hoe zou dat nu zijn?
In de afgelopen maanden hebben huisartsen hun flexibiliteit getoond: zij zijn vrijwel direct na de uitbraak van COVID-19 op een andere manier gaan werken én verwachten dit ook te blijven doen.
Newcom meet het welbevinden van uw medewerkers. Vervolgens spiegelen wij uw afdeling of overheidsorganisatie aan een zeer actuele benchmark van augustus 2020. Hieronder leest u er alles over.
Newcom meet het welbevinden van uw onderwijs medewerkers. Vervolgens spiegelen wij uw afdeling of onderwijsinstelling aan een zeer actuele benchmark van augustus 2020. Hieronder leest u er alles over.
Newcom heeft eind augustus wederom ruim 3.000 Nederlanders van zestien jaar en ouder gevraagd naar hun houding en gedrag rondom de Coronacrisis.
Newcom meet het welbevinden van uw medewerkers. Vervolgens spiegelen wij uw afdeling of zorgorganisatie aan een zeer actuele zorgbenchmark van augustus 2020.
Hoe voelen zorgmedewerkers zich op dit moment? In hoeverre is de werksituatie sterk veranderd? Wat zijn hun de verwachtingen met betrekking tot mogelijk baanverlies?
Newcom heeft al sinds 2010 haar onderzoekstool: Exploratio.nl. Vele organisaties maken gebruik van deze geavanceerde tool om te weten wat onder de doelgroep speelt.
Hoe ervaren studenten en medewerkers in het hoger onderwijs het (online) onderwijs op afstand en het thuiswerken in de afgelopen maanden? Welke effect heeft de coronacrisis op hun welzijn?
Hoe ontwikkelt de beleving, het gedrag en de verwachtingen van de Nederlanders zich rondom de Coronacrisis? Deze vraag staat centraal in het longitudinale volg onderzoek van Newcom.
Newcom heeft medio juni ruim 3.000 Nederlanders van zestien jaar en ouder gevraagd naar het huidige en toekomstige reisgedrag en de beleving rondom het vervoer.
De komende vijf maanden observeert onderzoeksbureau Newcom, in opdracht van het onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (AZW), wat er rondom de coronacrisis gebeurt op de arbeidsmarkt
Newcom heeft in februari 2020 een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder ruim 4.200 Nederlanders naar de bekendheid, het gebruik en barrières voor gebruik van deelfietsen en -auto’s.
Newcom heeft in februari 2020 een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder ruim 4.300 Nederlanders naar de bekendheid, het huidige gebruik en het potentiële gebruik van de private lease auto in Nederland.
Newcom heeft in februari 2020 een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder ruim 4.300 Nederlanders van 16 jaar en ouder naar het huidige gebruik en de potentie van de elektrische fiets.
Medio april 2020 heeft Newcom scholieren en studenten vanaf 16 jaar en ouder ondervraagd over de ‘Staat van het (thuis)onderwijs en oriëntatieproces’ tijdens de Coronacrisis.
Newcom heeft ruim 5.000 Nederlanders van zestien jaar en ouder gevraagd naar de beleving van ziekenhuizen ten tijde van de Coronacrisis.
Wat is de impact op onderzoek? Hoe kunnen we blijven leren van patiënten, studenten, inwoners, reizigers, lezers en kijkers.
Newcom heeft ruim 5.000 Nederlanders van zestien jaar en ouder gevraagd naar hun mening over de coronacrisis, de regels en hun gevoel. Hoe staat de Nederlander in de Coronacrisis?
Voor drie op de tien kinderen is thuisonderwijs niet leuk, één op de tien ouders is ontevreden met thuisonderwijs.
Veel aandacht gaat momenteel (terecht) naar de gezondheidszorg. Hierdoor staat (aankomend) afstuderend Nederland haast stil in de komende periode.
Algemeen genomen wordt het werken bij de werkgevers in de zorg beoordeeld met een voldoende (7,3). Over het algemeen is men dus best tevreden met het werken bij hun werkgever in de zorg.
Het grootste onderzoek van Nederland naar het gebruik van Social Media wordt veel opgevraagd door marketeers, communicatiespecialisten en strategen.
Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit grootschalige landelijk onderzoek wordt in 2020 voor het tiende (!) jaar op rij gehouden.
In het onderwijs is het meten van de studenttevredenheid gemeengoed. Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is periodieke meting van studenttevredenheid over cursussen, docenten en examinering van groot belang.
3 miljoen Nederlanders niet digitaal vaardig, 90% heeft dit niet in de gaten. Bijna 800.000 Nederlanders profiteren niet mee van de positieve effecten van onze digitaliserende maatschappij. Bron: de Nationale DenkTank.
In oktober start Newcom met de Nationale Zorg Werkgevers Benchmark. Een mooie start om op zoek te gaan naar kansen voor werkgevers in de gezondheidszorg, maar ook een moment om even stil te staan.
Gemiddeld geeft de kijker of luisteraar een 7,4 voor het vertrouwen in regionale omroepen. Het vertrouwen is over het algemeen ruim voldoende blijkt uit de Media VertrouwensMonitor van Newcom.
Samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) heeft Newcom van alle ziekenhuizen afzonderlijk de bekendheid, imago, reputatie en loyaliteit gemeten. Dat bij elkaar levert een stevig marktbeeld op.
Zo vlak na de zomer komen de beleidscycli bij de organisaties waarvoor we werken direct op gang. Wat is eigenlijk het klantperspectief? En welk type onderzoek geeft welke inzichten?
Herkenbaar?
-De huidige manier van meten is omslachtig en kost ons een hoop tijd;
-We hebben niet genoeg data per afdeling, de respons laat te wensen over;
Net promoter of net promoter score (NPS) is een managementtool die gebruikt kan worden om de klantloyaliteit te meten. Maar wanneer wordt het (on)zinnig?
Ook dit jaar is Newcom weer partner van de Nationale Denktank. Dit jaar staat de digitale samenleving centraal.
Onderzoeken in het openbaar vervoer focussen zich – in belangrijke mate – op het meten van de klanttevredenheid. Deze stijgt de laatste jaren gestaag, om in 2018 op een 7,7 uit te komen.
Newcom komt met PREM-benchmarkdata.
Met diverse benchmarks op diverse niveaus helpt Newcom zorginstellingen bij het vergroten van de klantgerichtheid.
Trouw en de Volkskrant behoren tot de drie meest vertrouwde kranten in Nederland. Zij zijn koplopers in een categorie die het qua vertrouwen goed doet.
Traditionele nieuwsbronnen zoals kranten worden het meest vertrouwd in Nederland, blijkt uit de Media VertrouwensMonitor van Newcom
Vier van de tien patiënten merken dat zorginstellingen personeel tekort komen en/of een hoge werkdruk ervaren. Ze merken vooral dat zorgpersoneel te weinig tijd heeft om patiënten échte aandacht te geven.
In 2017 heeft Newcom dit samen met de NVZ grootschalig onderzocht. Het trendonderzoek is in 2019 herhaald om inzicht te krijgen in de trends.
Wat zegt dit?
Sommige reizigers gebruiken meer dan 1 vervoermiddel voor een verplaatsing. We denken dan automatisch aan bijvoorbeeld de fiets en het openbaar vervoer.
De Grote Studiereis 2019: ‘klassieke middelen’ hebben nog steeds de meeste impact. Het oriëntatiegedrag van scholieren in de laatste jaren van de HAVO of het VWO is stabiel.
Social Media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers?
De meerderheid van de huisartsen onder de 50 jaar wil zich binden: 7 van de 10 huisartsen wil zich voor langere tijd verbinden aan een vaste patiëntenpopulatie.
Op 26 januari 2019 publiceren wij ons jaarlijkse grootste Social Media onderzoek van Nederland.
Een kwart van de Nederlanders maakt zich zorgen over technologische ontwikkelingen. Met name laagopgeleiden maken zich zorgen.
Bij een verwijzing naar het ziekenhuis luisteren huisartsen heel goed naar wat patiënten willen. De patiënt bepaalt en de huisarts kijkt mee blijkt uit de Nationale Ziekenhuis Imago Benchmark onder 1.700 huisartsen.
Studenten verlangen dat onderwijsinstellingen een meer proactieve rol gaan spelen in de huisvesting van hun studenten. Driekwart van de studenten vindt dat onderwijsinstellingen zelf moeten investeren.
In 2018 gaan we wederom grootschalig onderzoek doen naar de positie van Ziekenhuizen. Deze keer onder huisartsen in samenwerking met NVZ en LHV. Wilt u als ziekenhuis de inzichten ontvangen?
Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving, ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in werking. Wat is er veranderd voor klant- en marktonderzoek?
Hogescholen en universiteiten zouden meer toezicht moeten hebben op ontgroeningen bij studentenverenigingen. Ook leden van studentenverenigingen vinden dat besturen zich actief mogen bemoeien met ontgroeningen.
Onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy onderzoekt al sinds 2014 jaarlijks hoe de deeleconomie zich ontwikkelt. Wat zijn de ontwikkelingen in 2018?
De kwaliteit van de huisartsenzorg staat onder druk door de alsmaar toenemende werkdruk bij huisartsen. Dat concludeert onderzoeksburea Newcom uit onderzoek onder ruim 1600 huisartsen in opdracht van de Landelijke Huisartsen Vereniging.
Klantgerichtheid vergroten komt voor het 5e jaar op rij als belangrijkste prioriteit uit de analyse. Nieuw personeel aantrekken is wederom gestegen, maar heeft nog steeds de laagste prioriteit onder beslissers.
De Nederlandse Federatie van Universitaire ziekenhuizen (NFU) in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) doen onderzoek naar het effect van functiedifferentiatie op veilige patiëntenzorg. U kunt als ziekenhuis direct deelnemen aan deze grootschalige studie.
Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit grootschalige onderzoek is in 2018 voor het achtste jaar op rij gehouden, met opnieuw een indrukwekkende respons (n=6.783).
Nederlandse ziekenhuizen hebben een sterk imago en een goede reputatie. Deze conclusie spreekt uit de uitkomsten van het grootste nationale imago-onderzoek van de ziekenhuissector onder ruim 12.000 patiënten en consumenten.
Newcom steunt het maatschappelijke initiatief ‘De Nationale Denktank’. Newcom is sinds 2010 partner van de Nationale Denktank. Dit jaar is het thema 'Iedereen perspectief op werk'. Het analyse rapport is uit.
HAVO- en VWO-scholieren maken nog betrekkelijk weinig gebruik van social media als manier om zich te oriënteren op een vervolgopleiding.
Nog veel te winnen in het alumnibeleid van hogescholen en universiteiten. Dat blijkt uit de Alumni Monitor 2017 van Newcom.
Contactloos betalen heeft een vlucht genomen, Ridesharing is nog echt klein in Nederland, eHealth toepassing stijgen niet of nauwelijks en het gebruik van online online colleges stijgen licht.
Platformen als Marktplaats.nl en Bol.com (onderdeel Tweedehands spullen) steken met kop en schouders boven de rest uit. Dit blijkt uit het Newcom Deeleconomie Monitor die voor het 4e jaar is gehouden.
De Nationale Ziekenhuis Imago Benchmark, opgezet door Newcom en NVZ, gaat komende maanden lopen. Meer informatie?
Ziekenhuizen laten een verbetering zien als het gaat om imago en waardering. Toch blijven de scores voor ‘behandelen’ ruim hoger dan de scores voor ‘betrekken’. Hieruit volgt dat de klant vaak nog altijd niet centraal staat.
Beslissers hebben de klantgerichtheid vergroten wederom als belangrijkste prioriteit bestempeld. Meer aandacht aan innovatie is sterk gestegen. Vorig jaar stond deze nog op plaats 5, nu op plaats 2.
Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit onderzoek is in 2017 voor het 7e jaar op rij gehouden, met opnieuw een indrukwekkende respons (n=8.194).
‘Hoe kunnen we meer inzichten uit onze data halen? Wat kunnen we doen om big data bruikbaar te maken?
Hoe kijken consumenten en patiënten aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als de belangrijkste pijlers voor goede zorg?’. Dit is de hoofdvraag uit het imago-onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) voor de tweede keer heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Newcom.
Het belangrijkste argument is dat er niet met hetzelfde systeem wordt gewerkt. De opiniepeilingen zijn gebaseerd op inwonersaantallen en de verkiezingsuitslag is gebaseerd op kiesmannen.
Bekendheid Airbnb groeit, maar deeleconomie is nog relatief klein. Platformen als Marktplaats.nl en Bol.com (onderdeel Tweedehands spullen) steken met kop en schouders boven de rest uit.
‘Hoe betrekken we onze mensen bij deze cruciale inzichten?’ ‘Hoe zetten we het om naar actie?’ ‘Hoe kunnen we het perspectief van de doelgroep verbinden aan het perspectief van de organisatie?’
De kunst is om het klantperspectief aan het organisatie perspectief te verbinden en vice versa.
Bij Newcom helpen we onze klanten om vanuit het perspectief van hun doelgroep leidend te blijven of te worden.
Newcom gaat Explora beheren en in nauw overleg met de NVZ en de gebruikers doorontwikkelen.
Wij organiseren jaarlijks het Nationale Social Media onderzoek. We stellen de uitkomsten graag aan u beschikbaar.
Het Nationale Social Media Onderzoek van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy toont aan dat Whatsapp populair is in Flevoland, Overijssel & Zuid-Holland. Twitter is vooralsnog populair in Flevoland.
Newcom is verhuisd naar een nieuw pand op de Hengelosestraat in Enschede.
Newcom Research & Consultancy voert al sinds 2010 onderzoek uit naar social media. Benieuwd naar de resultaten en verwachtingen voor 2016? We delen deze met u in deze publicatie.
De tevredenheid met en het vertrouwen in de huisarts zijn groot. Dat blijkt uit onderzoek dat de LHV door ons liet uitvoeren naar hoe Nederlanders aankijken tegen de huisarts.
Een vijfde van de Nederlanders (21%) heeft vertrouwen in deze media. Social media, daarentegen, krijgen het minste vertrouwen van de Nederlanders. Dit zijn enkele resultaten uit de Newcom VertrouwensIndex.
Onder invloed van technologie en maatschappij hebben moderne reizigers meer mogelijkheden. Hoe kunt u als vervoerder deze nieuwe machtige reizigers overtuigen van uw diensten gebruik te maken?
De resultaten van De Nationale Denktank over het vraagstuk van dit jaar: Onderwijs in de toekomst zijn gepubliceerd.
Installatie Adblocker heeft een directe relatie met vertrouwen in media.
In onze whitepaper geeft Newcom de voorzet om de aansluiting tussen ziekenhuizen en de zorgconsument te verbeteren. De 6 beschreven trends geven hierbij nieuwe inzichten.
De #deeleconomie is in opkomst. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland? En wie zijn de gebruikers? In dit rapport geven we antwoord op deze vragen.
Zorgconsumenten informeren zich gedegen, zijn zich zeer bewust van het ziekenhuisaanbod en de keuzevrijheid die zij hebben. Zij gaan niet over één nacht ijs in hun keuze.
Aandacht is een ontzettend relevant thema voor de Nederlandse consument. Samen met De Persgroep Nederland wordt door Newcom structureel fundamenteel onderzoek gedaan naar aandacht.
Klantwaardering voor de ziekenhuiszorg blijft hoog. Newcom voert doorlopend onderzoek uit onder zorgconsumenten. Deze kennis ontsluiten we graag met u.
In samenwerking met het magazine `Customer First´ legt Newcom uit hoe u de klant als uitgangspunt kunt nemen bij Customer Service, in plaats van als eindpunt.
De verdiepende analyses van het social media onderzoek 2015 tonen aan dat Facebook voornamelijk populair is in Flevoland. Twitter is vooralsnog het .....
De adoptie van nieuwe ontwikkelingen en technologieën gaat steeds sneller, maar hoe staat de adoptie van technologieën er in Nederland voor? Newcom TechTrends 2014 biedt je het overzicht...
In samenwerking met onze partner de Nationale Denktank hebben we afgelopen maand een onderzoek uitgevoerd naar het thema Big Data onder 1000 Nederlanders...
Klantonderzoek kan een goed middel zijn om je klant extreem centraal te stellen, maar wat zijn redenen om een klantonderzoek in te zetten? Lees hier onze visie op renderend klantonderzoek..
Om een beeld te krijgen van de sociale initiatieven in Nederland heeft Newcom onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid en het gebruik van deeleconomie platformen in Nederland.
De klant als uitgangspunt nemen binnen een organisatie is het beste wat je kan doen. Hoe stel je de klant in het onderwijs centraal?
Succesvolle organisaties staan in nauw contact met hun klanten, dat weten we allemaal. De vraag is hoe je dat kunt organiseren en voor welke valkuilen je moet oppassen.