Door: drs. S. Boekee

Traditionele media genieten veel vertrouwen onder de Nederlandse bevolking. Ruim 6 van de 10 Nederlanders hebben meer vertrouwen in radio (65 procent),  kranten (64 procent) en televisie (61%) dan in overheidsorganisaties. Overheidsinstellingen (46%), de Nederlandse regering (39%) en het Nederlandse parlement (38%) hebben beduidend minder het vertrouwen van de Nederlandse bevolking. Social media, daarentegen, krijgen het minste vertrouwen van de Nederlanders. Een vijfde van de Nederlanders (21 procent) heeft vertrouwen in deze media. Dit zijn enkele resultaten uit de Newcom VertrouwensIndex, een tweejaarlijks onderzoek naar media en vertrouwen onder 700 Nederlanders.

Een derde van Nederland heeft boven gemiddeld vertrouwen in alle media

De traditionele media doen het vooral goed vanwege vertrouwdheid en kwaliteit. Social media platforms zijn vooral oppervlakkig en minder volledig en betrouwbaar. Aan de andere kant ligt juist de kracht van social media in oppervlakkigheid, evenals vernieuwing en actualiteit. Het meeste vertrouwen in social media zit in het segment “Positivo’s”. Dit segment (30 procent van de Nederlanders) heeft boven gemiddeld vertrouwen in alle media. Nog eens een derde van Nederland is meer behoudend en vertrouwt vooral op de traditionele media. Daarnaast is er een grote groep “Sceptici” die beneden gemiddeld vertrouwen heeft in zowel traditionele als digitale media. Een deel van deze groep is sterk conservatief (9% van alle Nederlanders en hoog opgeleid): social media zijn een no go area.  Een aparte groep in Nederland is het segment “Informatie zoekers”. Ze vertrouwen alle media beneden gemiddeld, maar vertrouwen meer op Internet en social media dan op de traditionele media. Deze groep (7 procent van Nederland), met een groot deel tot 45 jaar, zijn mogelijk voorlopers binnen de evolutie van de nieuws consument.

Over het onderzoek

Newcom voerde het onderzoek online uit in oktober 2015 onder een representatieve steekproef van 700 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek over vertrouwen en media wordt vanaf 2010 om de twee jaar herhaald.