Door: drs. I. Duchateau

‘Experimenteren met slimme dataverzameling’

Wij geloven dat succesvolle organisaties in nauw contact staan met hun doelgroep. Dat betekent dat succesvolle organisaties de doelgroep écht kennen en begrijpen.

Een klantgerichte organisatie als gemeente Borger-Odoorn wil de burger ook in de ‘boardroom’ hebben. Met de OpinieZuil hebben ze een ultiem instrument om dat virtueel  te realiseren.

Bij de gemeente Borger-Odoorn is een OpinieZuil geplaatst in de buurt van de balie. Na elk bezoek kan een korte vragenlijst worden ingevuld door de klant.

Wat is de aanpak?

De OpinieZuil maakt op aantrekkelijke wijze real-time klantoordelen inzichtelijk voor de gemeente. Het proces zelf is vrij gemakkelijk. Allereerst is een op maat gemaakte vragenlijst ontwikkeld, welke vervolgens is geprogrammeerd. Newcom heeft alle apparatuur (zuil, iPad, programmatuur) geleverd, die vervolgens 3 maanden op het gemeentehuis bij de balie staat.

Wat is het voordeel van de OpinieZuil?

Ivo Duchateau, partner bij Newcom, vertelt: “De OpinieZuil heeft een aantal voordelen. Ten eerste heb je heel toegankelijk inzicht in beoordelingen. De respondenten kunnen in ca. 1 minuut hun mening geven op de locatie zelf en je kunt met behulp van een online dashboard direct resultaten inkijken. Deze kun je filteren op onderwerp, periode e.d. zodat je altijd de juiste inzichten hebt, zonder tussenkomst van een onderzoeker. Omdat je vlak op de ervaring zit, zijn er nauwelijks geheugeneffecten. Je vraagt niet na bijvoorbeeld 2 maanden wat men er van vond, maar direct nadat ze geholpen zijn. Deze antwoorden zijn dan ook heel belangrijk. En tot slot ziet het er gewoon heel mooi uit. Het zal dan ook zeker helpen om je inwoners duidelijk te maken dat je hun feedback belangrijk vindt”.