Door: N. van der Veer

Sociale initiatieven 2014: # Deeleconomie

De opkomst van mobiel internet en social media hebben de drempel voor het lenen, huren of ruilen van spullen enorm verlaagd. Een nieuwe golf van sociale platformen die mensen met elkaar verbinden is het gevolg. De economische crisis speelt ook een rol in de aandacht voor een #deeleconomie. Mensen hechten steeds meer waarde aan toegang en steeds minder aan bezit.

Ook Nederland heeft voorbeelden van platformen die actief zijn in de #deeleconomie, te weten: SnappCar (waarbij consumenten elkaar auto’s verhuren), Thuisafgehaald (waarbij mensen zelfbereide maaltijden verkopen aan anderen), 1% Club (crowdfunding platform voor verschillende initiatieven), Peerby (waarbij consumenten elkaar spullen uitlenen) en Airbnb (waarbij consumenten elkaar hun huis verhuren).

Hoe staat het met de bekendheid en het gebruik van #deeleconomie platformen in Nederland? En wie zijn de gebruikers van de #deeleconomie platformen?

Om een beeld te krijgen van de sociale initiatieven in Nederland heeft Newcom Research & Consultancy in het Nationale Social Media Onderzoek (n=15.179) naast het gebruik van sociale media het gebruik van de sociale initiatieven in Nederland uitgevraagd.

Highlights onderzoek

  • Airbnb en Peerby zijn de meest bekende platformen. Respectievelijk 3.7 en 2.2 miljoen Nederlanders kennen deze platformen;
  • Het gebruik van deeleconomie platformen is nog relatief laag in Nederland;
  • De profielen van de gebruikers zijn bij alle platformen behoorlijk overeenkomstig: hoog opgeleid, tussen de 20 en 40 jaar;
  • Onder oudere leeftijdsgroepen daalt de adoptie snel;
  • Opkomende platformen kennen een groot aandeel mannelijke gebruikers.

Newcom deelt de kennis graag met u!

Hieronder geven we u graag (kosteloos) inzicht in de resultaten van het onderzoek. We hopen dat u het waardeert en dat het u inspireert. Zie ook het artikel in Marketingfacts. Mocht u vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.