Social media steeds belangrijker als nieuwsbron, vooral voor Gen Z

Social media spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse medialandschap. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 van Newcom, het grootste en langstlopende onderzoek naar socialmediagebruik in Nederland. Uit de verdiepende analyse blijkt onder andere dat social media voor 1 op de 8 Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron zijn. Onder Gen Z is dat zelfs 3 op de 10.

Social media stevig verankerd in het medialandschap

Hoewel tv-kijken over de hele linie nog altijd het populairste mediakanaal is, zien we een duidelijke verschuiving bij jongere generaties. Voor Gen Z zijn social media zelfs het favoriete mediakanaal, gevolgd door streamingdiensten.

Social media als nieuwsbron steeds belangrijker

Uit het onderzoek blijkt dat social media niet alleen een plek zijn voor entertainment en sociale interactie, maar ook een belangrijke nieuwsvoorziening vormen. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan dat social media hen helpt om beter geïnformeerd te zijn over de actualiteit. Voor jongeren is de impact nog groter: 3 op de 10 Gen Z’ers zien social media als hun belangrijkste nieuwsbron. Driekwart van Gen Z’ers geeft aan dat social media hen helpt om beter op de hoogte zijn van actualiteit.