Hoe beweegt Nederland zich online? In het kader van het 15-jarig jubileum van het Nationale Social Media Onderzoek is een extra meting uitgevoerd. De resultaten geven een actueel beeld van het gebruik van socialmediaplatformen in een snel veranderend digitaal landschap.

Het onderzoek is in juli 2025 uitgevoerd.

Wat blijkt?

  • WhatsApp blijft onaangetast marktleider, maar alternatieve platformen zoals Signal winnen terrein – al is hun groei niet zonder haken en ogen.
  • Tegelijkertijd verliest een gevestigde naam als X (voorheen Twitter), vaak om inhoudelijke en sociale redenen.
  • Nieuwe spelers zoals BlueSky en Truth Social weten vooralsnog weinig voet aan de grond te krijgen.

In het kader van het 15-jarig bestaan van het Nationale Social Media Onderzoek is een tussentijdse meting uitgevoerd onder 1536 Nederlanders van 15 jaar en ouder – een representatieve steekproef.

Benieuwd naar alle inzichten, trends en conclusies?

Download nu gratis het volledige rapport via onderstaande knop

Download | Social Media Onderzoek - Update 2025

Vul onderstaand formulier in om de rapportage te downloaden

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.