Wat moet je als marketeer bij een hbo of wo instelling toch aan met de onvoorspelbare scholier?
Het eerste artikel in deze nieuwsbrief laat zien dat – ondanks zijn informatieverzameldrift – de scholier toch vaak zijn gevoel laat spreken als hij zijn studiekeuze maakt. Niet vreemd, want het gaat om jonge mensen wiens waarden nog grotendeels in ontwikkeling zijn en voor wie een vaste baan nog ver weg klinkt. Maar als marketeer zie je het gedrag liever wat rationeler en voorspelbaarder.
Angst
De angst om de verkeerde keuze te maken zorgt er vaak voor dat we moeilijk kunnen kiezen. Vooral als het om ‘grote’ keuzes gaat die voor een deel de rest van je leven bepalen, zoals het kiezen van een opleiding, het veranderen van baan of verhuizen. Literatuur op het gebied van zelfmanagement geeft overwegend als advies: baseer je bij dit soort keuzes zoveel mogelijk op je gevoel. Want de meest logische keuze is niet per sé de beste. Je kunt namelijk iets over het hoofd hebben gezien, of iets niet kunnen hebben voorzien op dat moment.
Niet goed of fout
Hoewel het belangrijk is om scholieren te voorzien van inhoudelijke informatie over opleidingen en instellingen, weten we dus dat emoties een grote rol spelen. Een opleiding of instelling kan op papier nog zo goed zijn, als deze niet goed ‘voelt’ bestaat de kans dat de scholier alsnog niet voor deze opleiding of instelling zal kiezen. Helaas weet de scholier die op gevoel kiest past achteraf – uit de feitelijke gebeurtenissen – of zijn gevoel correct was. Het gaat ons niet om de vraag of kiezen op gevoel beter is dan op verstand, of omgekeerd. Het gaat erom dat je als marketeer moet omgaan met de onvoorspelbare en ongrijpbare scholier. Datgene wat niet te veranderen is, moet je accepteren. En datgene wat niet te accepteren is, moet je veranderen.
Wij hopen met De Grote StudieReis wat meer licht in de duisternis te werpen.