Door: drs. I. Duchateau

De klant aan de knoppen

Het Draaiboek is een nieuw platform op de website van uitvaartverzorger en –verzekeraar Monuta waar mensen zelf de uitvaart van hun dierbaren kunnen regelen door het samenstellen van een digitaal draaiboek. Monuta biedt met deze tool meer controle over en ondersteuning bij het regelen van een uitvaart, ongeacht of men klant bij Monuta is. Sinds de introductie begin 2013 bleek dat een bepaalde groep mensen het Draaiboek voor zichzelf invulden, in plaats van voor een ander. Monuta vroeg zich af welke motieven en verwachtingen er precies zijn onder de Draaiboekgebruikers. En in hoeverre de ervaringen overeen kwamen met deze verwachtingen. Newcom heeft hier onderzoek naar gedaan.

Wat was de aanpak?

Het onderzoek is uitgevoerd via een zogenaamde ‘getrapte’ aanpak. Allereerst zijn verkennende diepte-interviews gehouden met gebruikers, overwegend bij de mensen thuis. Deze kennis heeft inzicht gegeven in de bepalende en minder bepalende factoren en is verwerkt tot een instrument voor online onderzoek. Deze online vragenlijst is vervolgens afgenomen onder een representatieve steekproef uit de doelgroep.

Wat heeft voor succes gezorgd?

Ivo Duchateau, partner bij Newcom, vertelt: “We werken al jaren samen met Monuta. Zo hebben we de afgelopen jaren klanttevredenheidsonderzoek, usability-onderzoek en prijsperceptiemetingen gedaan voor ze. In dit geval was een brede onderzoeksaanpak zinvol. Eerst het ‘waarom’, ‘wat’ en ‘hoe’ scherp krijgen en vervolgens het ‘hoeveel’ en ‘in hoeverre’. Daarbij hebben we uiteraard rekening gehouden met het precaire onderwerp. Sommige mensen die we spraken zaten in een emotioneel pittige tijd. Toch blijkt dat mensen ook hier waarderen dat er naar hun mening wordt gevraagd en ze betrokken worden bij de vraag: hoe kan het beter?”

Aanvulling Monuta

“Newcom Research & Consultancy is voor ons dé partij die ons altijd weer weet te verbazen met verrassende resultaten. In ons vakgebied werken wij met intense emoties en is het voor ons moeilijk om objectief naar onze producten en diensten te kijken. De kwalitatieve- en kwantitatieve onderzoeksmethoden helpen ons om onze dienstverlening te optimaliseren. Het gegeven advies van Newcom Research is altijd erg waardevol!”

Sandra Koopman – Businessmanager Online Monuta