Door: drs. I. Duchateau
Succesvolle organisaties staan in nauw contact met hun klanten. Maar hoe behaal je dit in tijden van een extreem laag consumentenvertrouwen in markten waar dagelijks organisaties verdwijnen en nieuwe ontstaan? De korte termijn acties regeren vaak in de waan van de dag. Vanuit de visie van Newcom start dit door een sterke focus op klantgericht denken aan te brengen. Met de oprichting van het Newcom Intelligence Center in 2012 streeft Newcom naar het begrijpen van een maximale klantervaring. Op een actieve, inspirerende en leerzame manier gaat Newcom samen met geïnteresseerden in zorg, onderwijs, mobiliteit en de financiële sector op zoek naar manieren om de customer journey binnen deze sectoren te optimaliseren.
Groot trendonderzoek: De Grote Studiereis
Waarop baseert de scholier een studiekeuze en hoe kunnen we de scholier maximaal ondersteunen bij deze keuze? Dat is de vraag die elke (marketing)medewerker zich continu afvraagt om zo de customer journey te kunnen optimaliseren. Met een uitgebreid trendonderzoek onder scholieren en bijbehorende inspiratiesessies met betrokkenen binnen het onderwijs, brengen we De Grote Studiereis van de scholier in kaart. Met focusgroepen en online metingen van oktober tot en met april is dit de grootste trendstudie van de scholier van de afgelopen jaren. De eerste resultaten laten zien dat informatievoorziening een belangrijke rol speelt op deze keuze. Het uitbrengen van brochures is nog steeds belangrijk, maar de invloed van peer is zeer belangrijk. Het gaat dan om ‘social’, niet te verwarren met ‘social media’. Het keuzeproces verloopt ook grillig en niet gestructureerd. De conclusie die getrokken kan worden uit deze resultaten laat dus zien dat opleidingsinstituten voor een grote uitdaging staan om de scholieren goed te ondersteunen in hun studiekeuze.
Inspiratie op de reis van de klant
De scholier staat voor alle(marketing)medewerkers bij opleidingsinstellingen centraal. Door ideeën en ervaringen uit te wisselen, biedt Newcom meer inspiratie voor het doorgronden van de customer journey. Vanwege de vele positieve ervaringen in het verleden, zullen in de komende maanden meer fundamentele vragen rondom de klant centraal staan. De Grote Studiereis zal een aandachtspunt blijven binnen het Newcom Intelligence Center, maar tevens zal ‘de klant’ binnen sectoren als zorg, mobiliteit en financiën binnenste buiten gekeerd worden. Een antwoord op fundamentele vragen rondom de klant zullen beantwoord worden door middel van diverse methodieken (focusgroepen, een online community, kwantitatieve onderzoeken), een expert netwerk, diverse seminars en samenwerking met kennispartners en onderwijsinstellingen.
Heeft u een hypothese die u wilt toetsen? Of misschien wilt u wel structureel meedenken? We nodigen u graag uit. Indien u de vervolg resultaten wilt ontvangen, kunt u eveneens contact met ons opnemen.