Door: Drs. S. Boekee

Zoals u wellicht weet organiseren wij jaarlijkse het Nationale Social Media onderzoek. Dit doen we al sinds 2011 onder zeer grote steekproeven (dit jaar weer onder ruim 10.000 respondenten) en we stellen de uitkomsten graag aan u beschikbaar. Mocht u het gemist hebben, bij deze een directe link naar het rapport.

Directe link naar rapport (2,6 MB)

We kregen veel verzoeken hoe het nu precies zat in bepaalde leeftijdsgroepen. Of in bepaalde provincies. Daarvoor hebben we een dashboard samengesteld. Met behulp van onderstaande link heeft u direct toegang tot verschillen in sekse, leeftijd en regio.


Klik op de afbeelding om naar het dashboard te gaan.

Enkele conclusies uit deze grootschalige studie:

  • Whatsapp is grootste platform in 2016, Facebook en YouTube blijven groeien;
  • Facebook groeit met name onder ouderen, daling onder jongeren stabiliseert in 2016;
  • LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af;
  • Instagram en Pinterest blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;
  • Het gebruik van social media blijft stijgen, zorgen om privacy zijn hoog.
  • De social media gebruiker is met name 40-64 jaar en hoog opgeleid.