Door: drs. Niels Couvreur

Hoe ontwikkelt de beleving, het gedrag en de verwachtingen van de Nederlanders zich rondom de Coronacrisis? Deze vraag staat centraal in het longitudinale volg onderzoek van Newcom. Medio juni is een representatieve groep Nederlanders ondervraagd.

In dit unieke onderzoek (waarin mensen echt gevolgd worden) kan exact geanalyseerd worden wat er gebeurt met hoe ze denken over de coronacrisis, wat hun gedrag is en wat ze ook verwachten van de toekomst.

Hierbij alle conclusies van het onderzoek:

  • Het draagvlak voor de Coronaregels is afgenomen. De ‘Corona Blockers’ zijn gestegen van 2 naar 2.9 Miljoen Nederlanders.
  • De mentale gevolgen van de Coronacrisis worden minder gevoeld dan in april. Met name jongeren zien ook positieve effecten.
  • Een groot deel van de Nederlanders die eerder wel gebruik maakten van horeca, recreatieve en culturele gelegenheden aarzelen nog steeds. Respectievelijk gaat het om circa 40 procent van de horecabezoekers, en 65 procent van zowel de recreatieve als culturele gelegenheden.
  • Een groot deel van de Nederlanders verwacht een tweede golf van besmettingen, meer thuiswerken en minder reizen naar het buitenland.

Zie hier het AD interview met directeur Neil van der Veer van Newcom.

Wilt u meer lezen over de beleving van Nederlanders ten tijde van de coronacrisis? Vul onderstaande formulier in en ontvang gratis het rapport.