Door: drs. S. Boekee

Van oudsher denken veel organisaties van binnen naar buiten. De organisatie staat centraal en klanten zijn verbonden aan die organisatie. “Wij hebben een dienst en dat verkopen we aan de klant”. Dit paradigma geldt voor tal van sectoren al decennia lang: uitgevers, energieleveranciers, woningcorporaties, productiebedrijven, overheidsorganisaties, financiële instellingen, zorgaanbieders en vele anderen.

Veel organisaties zijn de echte connectie met hun doelgroep aan het verliezen.

En natuurlijk, bedrijven zeggen al jaren: “Wij stellen de klant centraal!” Maar… is dat écht zo? Hoe graag organisaties iedere klant ook goed willen bedienen, directie en managers zitten vaak vast in het paradigma dat alles ‘beter’, ‘sneller’ en ‘efficiënter’ moet. Herkenbaar? De uitdaging in de komende decennia zit hem in het feit dat de klant niet als eindpunt, maar als uitgangspunt wordt genomen. Bedrijven zullen steeds meer (moeten) gaan beseffen dat de klant niet aan hun gebonden is, maar dat zij aan de klant gebonden zijn. Het gaat er om toegevoegde waarde voor die ene betreffende klant te leveren.

De klant kiest zélf

De klant neemt steeds minder vaak genoegen met ‘wat er op de plank ligt’. Hij krijgt steeds meer mogelijkheden aangereikt (door nieuwe technologieën) om zelf te bepalen wanneer hij wat inkoopt en bij wie hij dat doet. Hij beschikt over handige middelen als tablets en tools (vergelijkingssites, social media, apps, etc.) om zich snel te laten informeren. Waarschijnlijk beter dan door de gemiddelde verkoper.

Neem als voorbeeld de informatieconsument, wat we allemaal zijn. We hebben toegang tot allerlei nieuws- en informatiebronnen, vaak gratis. Het is al lang niet meer zo dat we moeten wachten op de krant of tot het 8 uur journaal voordat we weten wat er speelt. Nu.nl, Nos.nl, Twitter, Facebook en mobiele apps zorgen ervoor dat we 24/7 over precies die informatie beschikken die we nodig hebben. Voor andere sectoren geldt dit in principe ook, alhoewel het switchen bij een bank, verzekeraar, woningcorporatie of ziekenhuis nog niet zo’n hoge vlucht neemt. Echter, uitgezoomd op decennianiveau zijn er behoorlijke verschuivingen geweest. Platformen als Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl en Independer.nl bevorderen dit proces in hoge mate. Want we weten allemaal dat peergroups meer invloed hebben dan traditionele communicatiemiddelen.

De klant komt extreem centraal te staan. En logischerwijs zal de aanbieder dus steeds minder centraal komen te staan. Of het nu om energieconsumenten, studenten, dagbladlezers, patiënten of huurders gaat: al deze groepen krijgen steeds meer mogelijkheden om zelf te bepalen wanneer ze wat ‘inkopen’ en bij wie ze dat doen. De klant kiest zelf de organisaties, merken, producten, diensten en platformen die op een specifiek moment het beste bij hem passen.

En natuurlijk moet de schoorsteen roken. Dus een doelgroep bereiken is heel belangrijk. Maar in onze overtuiging zal dat steeds meer vooraf moeten gaan aan de vraag: “hoe gaan we de doelgroep verrijken?’.

Welke toegevoegde waarde leveren we nu echt? Bij welke uitdagingen van onze doelgroep helpen wij nu echt? Hoe kunnen we ze nog meer helpen?

Vraag jezelf bij de volgende keer als iemand het binnen jouw organisatie heeft over ‘de doelgroep’ bereiken eens de vraag of dat vanuit de organisatie was geredeneerd of vanuit de doelgroep. Dan kun je al redelijk inschatten welk paradigma er leeft binnen jouw organisatie: de klant centraal of de organisatie (nog steeds) centraal?