Door: drs. Neil van der Veer
Elk jaar leggen we 15 mogelijke prioriteiten in willekeurige volgorde voor onder een grote groep beslissers.
Een groot aantal organisaties kiest al een aantal jaar heel consistent voor hun primaire doelgroep: hun klant. Ze zetten de klantgerichtheid vergroten op nummer 1. Meer nadruk om de buitenwereld naar binnen te halen en meer vanuit de klant denken hebben een grote prioriteit voor vele organisaties.
Beslissers hebben de klantgerichtheid vergroten wederom als belangrijkste prioriteit bestempeld. Meer aandacht aan innovatie is sterk gestegen. Vorig jaar stond deze nog op plaats 5, nu op plaats 2. Nieuw personeel aantrekken is wederom gestegen, maar heeft nog steeds de laagste prioriteit onder beslissers.
Onder verschillende sectoren valt op dat klantgerichtheid vergroten overal op prioriteit 1 staat, behalve bij de sector Omroep/media en ICT/Automatisering. Bij de laatste sector is Innovatie als belangrijkste prioriteit bestempeld. Bij Omroep/media staat Social media inzetten als belangrijkste prioriteit bovenaan. Opvallend is dat binnen deze sector klantgerichtheid vergroten op prioriteit nr. 13.
Het onderzoek is in januari uitgevoerd onder personen die verantwoordelijk zijn voor strategische beslissingen of direct betrokken zijn. Het onderzoek is voor de 5e keer uitgevoerd en er hebben 541 beslissers meegewerkt uit diverse sectoren.