Door: Drs. C. Engels.
De opkomst van internet en social media zorgen ervoor dat steeds meer bedrijven jou kennen, vaak zonder dat je het doorhebt. Bedrijven weten al waar jij naar op zoek bent, voordat jij dat jezelf hebt afgevraagd. Ja inderdaad… ze kennen jou nog beter dan dat jij jezelf kent.
Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014 dat wij onlangs publiceerden, bleek dat onder iedere leeftijdsgroep zorgen om privacy een big issue zijn. “Hoe worden mijn gegevens beheerd?” is een vraag die bij twee derde van de Nederlanders speelt. En bijna een even groot deel heeft het gevoel dat de gegevens worden doorverkocht. Het vertrouwen in social media is nauwelijks aanwezig.
We horen wel eens geluiden in de media dat het bij jongeren allemaal anders zou liggen. Deze groep zou zich veel minder druk maken om de bescherming van persoonsgegevens. We zien echter een duidelijke tendens die het afgelopen jaar werd bevestigd: hoewel bij jongeren de angst enigszins lager ligt, leeft ook deze leeftijdsgroep in onzekerheid wat betreft privacy.
Een paar weken geleden werden de zorgen omtrent gegevensbeheer nog maar eens duidelijk toen Facebook de berichtendienst Whatsapp overnam. In no-time werd concurrent Telegram enorm populair. De reden? Gebruikers maken zich vooral zorgen om privacy, want Facebook komt nog al eens in het nieuws als het gaat om privacy schending. Zo zie je maar, de drempel om over te stappen ligt vrij laag. En het vertrouwen zou de komende jaren wel eens cruciaal kunnen zijn in de slag in social media land.
Wat je daar als organisatie op dit moment mee moet? Op dit moment is het voldoende om te beseffen dat er een broos vertrouwen is in social media platformen onder de actieve gebruikers. Als u dit gegeven als uitgangspunt neemt, dan zult u zich beseffen dat uw doelgroep niet alles zal delen op social media. Blijf dan ook naar manieren zoeken om het vertrouwen van de klant te verhogen. Begin daarbij met het extreem centraal stellen van uw doelgroep binnen de organisatie. Weet wie uw klant is en wat hem bezighoudt. Want zonder kennis en vertrouwen ben je nergens.