Door: drs. R. Sival
Newcom meet sinds 2006 de beleving in het Openbaar Vervoer. Ook dit jaar komen er weer opvallende resultaten naar voren.
Twee belangrijke resultaten zijn bijvoorbeeld:
- Algemene waardering OV is afgelopen jaren toegenomen, maar u bent zo goed als de laatste rit
Zowel uit onze eigen cijfers als de OV klantenbarometer blijkt dat reizigers het OV in het algemeen beter waarderen. Ook zien we echter dat de waardering van het OV sterk samenhangt met de waardering van de laatste rit. Dat betekent dat bij een verslapping in geleverde kwaliteit deze stijging in waardering even snel teniet gedaan wordt. - Klantgerichtheid blijft achter – ook onder niet-reizigers – en is van groot belang
De meeste Nederlandse OV-vervoerders zetten in hun missie en visie de klant centraal. De beoordeling van het OV op klantgerichtheid staat echter op alle niveaus onder druk. Juist de klantgerichtheid heeft een enorme impact op de waardering van het OV.
De reiziger wordt steeds machtiger
Onder invloed van technologie en maatschappij hebben moderne reizigers steeds meer mogelijkheden. Zij zijn beter geïnformeerd dan ooit tevoren, waardoor zij betere keuzes kunnen maken over hoe en óf zij hun reis überhaupt gaan maken. Daarnaast zijn door ontwikkelingen als thuiswerken en de bijbehorende communicatietechnologie, de toename van gebruik van ridesharing en in de verdere toekomst zelfs zelfrijdende auto’s en Virtual Reality de alternatieven voor het behalen van een reisdoel alleen maar aan het toenemen. Hoe kunt u als vervoerder deze nieuwe machtige reizigers overtuigen van uw diensten gebruik te maken?
Bestel onze paper ‘De Reiziger extreem centraal’
Benieuwd geworden naar de overige resultaten? Benieuwd naar onze visie op een succesvolle transitie naar klantgericht openbaar vervoer? Hieronder kunt u ons volledige rapport kosteloos aanvragen.
Heeft u vragen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
{FormBuilder form=’2015-vervoersmonitor’}