Door: drs. I. Duchateau
Klantgerichtheid is dé sleutel voor organisaties die structureel succesvol willen zijn en blijven. Newcom onderzoekt doorlopend de klantgerichtheid in diverse sectoren. In maart 2013 hebben we twee sectoren in de retail onder de loep genomen: kledingwinkels en drogisterijen.
We ondervroegen ruim 370 vrouwen hierover via een online vragenlijst. De klantgerichtheid (d.w.z. de mate waarin de klant centraal wordt gezet door de aanbieder) scoort onder deze doelgroep een voldoende in beide sectoren, maar er is verbetering mogelijk.
Enkele kerncijfers uit het onderzoek:
Kledingwinkels
- Klantgerichtheid: gemiddeld 6,9 (9% geeft 5 of lager)
- 21% vindt dat zij als klant centraal staat
- Bij 57% werd niet alert gereageerd op een vraag of klacht
- 73% is niet verrast door extra service
Drogisterijen
- Klantgerichtheid: gemiddeld 7,2 (6% geeft 5 of lager)
- 29% vindt dat zij als klant centraal staat
- Bij 54% werd niet alert gereageerd op een vraag of klacht
- 63% is niet verrast door extra service
Waarom is klantgerichtheid belangrijk?
In een tijd van marges die onder druk staan, toegenomen (online) concurrentie en een steeds onvoorspelbaar wordende klant, is het nu en in de komende jaren volgens ons cruciaal om de klant structureel extreem centraal te zetten. Weten wat de klant boeit en bindt, wat zijn échte behoeftes zijn. De klant als uitgangspunt nemen in plaats van eindpunt. Daar gaat het om.
Meer informatie?
U kunt het onderzoeksrapport kosteloos bestellen. Wij sturen u het dan digitaal toe. Neem hierover contact op met drs. Ivo Duchateau via 053 – 483 6600 of info@newcom.nl. Ook bij vragen over het onderzoek kunt u contact met hem opnemen.