Door: drs. I. Duchateau
Hoe meer je de klant als uitgangspunt neemt, des te effectiever is de organisatie. Zeker bij van nature aanbodgerichte sectoren, zoals het bank- en verzekeringswezen, het onderwijs en de zorg, betekent dat soms dat je uit je ‘comfortzone’ moet treden. In deze column presenteer ik drie principes die in het hoger onderwijs, maar ook goed in andere sectoren kunnen worden toegepast.
Newcom is met een mooi traject bezig voor het hoger onderwijs, De Grote StudieReis. Daarmee bieden we handvatten om studiekiezers op havo en vwo beter te begrijpen en prikkelen. We doen dat niet alleen via onderzoek, maar ook via inspiratiesessies waaraan relaties in het hoger onderwijs meedoen. Enkele signalen die we krijgen:
- We willen niet groeien pur sang. We willen de juiste student op de juiste plek krijgen. Hoe doen we dat?
- De studiekiezer wil veel informatie
- We willen meer in contact komen met de studiekiezer. Hoe doe ik dat op een instelling met 20.000 studenten en ruim 30 bachelor-opleidingen?
De instelling die de scholier het beste weet te helpen bij het maken van zijn (studie)keuze wint, zo stellen wij. In ons boek ‘De Staatsgreep van de Klant’ beschrijven we zeven basisprincipes waarmee je de klant ‘tot in je vezels’ als uitgangspunt kunt nemen. Ik pas er drie van hieronder toe op het onderwijs.
Principe 1: Ga extreem ver in klantkennis. Gemiddeld een 8,2 in de Nationale Studenten Enquête, 75% geholpen naamsbekendheid en beneden gemiddelde uitval? Goed om te weten, maar niet voldoende om op te sturen. Het gaat om de grondhouding dat je tot op de komma wilt weten wat de studiekiezer doet, voelt, weet en verwacht. Zoek antwoord op vragen als: waarom kiest de student nu voor ons? Welke blokkades zien onze afhakers? Wat verklaart de kloof tussen verwachting en ervaring? Welke segmenten zijn kansrijk?
Principe 2: Verbeteren doe je mét de studiekiezer. De studiekiezer is je beste consultant. Eerlijk, to-the-point en nauwelijks geremd door voorkennis. Scholieren betrekken – bijvoorbeeld bij een nieuwe campagne, het toetsen van een tagline of een idee voor een open dag – kan al kleinschalig (#Durftevragen op Twitter), maar zijn rol kan verder gaan. Van Ideeën Generator, Toetsend Criticus, Concepttester tot Ontwikkelaar
Principe 3: Weg met het Duizendpootcomplex.In jaarverslagen en toekomstvisies in het hoger onderwijs lees je vaak een forse lijst van doelen die een instelling voor zich stelt. Ambitieus en voortvarend, maar het kan intern verlammend werken. Onderzoek van Newcom in 2013 onder ruim 650 beslissers in diverse sectoren bracht gemiddeld acht prioriteiten voor één jaar naar voren, vaak op behoorlijk strategisch niveau (zoals innoveren, marktaandeel vergroten en een social media strategie ontwikkelen). Wij noemen dat het Duizendpootcomplex. Weg ermee!
Wij denken graag met onze relaties in het hoger onderwijs mee over dit soort fundamentele uitdagingen.
Wilt u meer weten over het boek De Staatsgreep van de Klant? Neem gerust contact met ons op. Of klik hier als u het boek wilt bestellen.