Door: Anouk Rondberg.

Graag geven we je vijf tips voor het verbeteren van werkgeluk. Medio april 2022 hebben we bij Newcom landelijk onderzoek gedaan naar werkgeluk in Nederland. Wat bepaalt nu dat een werknemer werkgelukkig is en welke facetten doen hier toe? Enkel een medewerkerstevredenheidsonderzoek volstaat niet meer in deze tijd en daarom pleiten wij voor het streven naar werkgeluk. Overigens meet je dit nog wel, want werkgeluk kun je niet meten zonder tevredenheid te meten. Zie het als ‘The next level’.

Maar werk je eigenlijk ook zelf aan jouw werkgeluk? En hoe kun je dat dan doen? Ik heb 5 tips op een rij gezet om je hierbij te helpen:

1. Neem je pauzes

Je kent het wel. Het is lunchtijd en je hebt nog zo’n lange to-do-list. Of, je bent ergens net begonnen en je wilt laten zien wat voor een harde werker jij bent. “Weet je wat? Ik eet wel even achter mijn laptop”. Super leuk hoor, maar wist je dat zowel jij als je werkgever er veel meer aan heeft als je wél even afschakelt? Die pauzes zijn er niet voor niets. Strek je benen, maak een wandeling in de natuur (veel beter dan continu dat blauwe licht van je scherm) en geniet van je maaltijd!

Vind je het moeilijk om die tijd te nemen? Plan het om te beginnen eens in in je agenda. En hou je eraan.

2. Ga situaties na

Iedereen vindt het wel eens moeilijk om bij een situatie waarin hij of zij zich niet prettig voelt, dit ook aan te geven. Vaak is het zelfs zo dat je dénkt dat een situatie op een bepaalde manier is, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Maak daarom gebruik van ‘Anna’. Dit staat voor: Altijd navragen, nooit aannemen. Oftewel: ga na hoe een persoon iets bedoeld heeft, in plaats van dit zelf in te vullen. In 9 van de 10 gevallen is het niet zoals je dacht en dat scheelt veel stress.

3. Geef je grenzen aan

Niemand wil een manager of werkgever teleurstellen en hierdoor is het gemakkelijk om altijd maar ‘ja’ te zeggen op dingen. Hoeveel mensen voeren er geen taken uit die eigenlijk helemaal niet bij hun functie horen? Nu hoef je echt niet bij alles wat daaronder valt te zeggen “Dit stond niet in mijn functiebeschrijving”, maar wanneer jouw bordje wel heel vol raakt, is het echt niet verkeerd om jouw grenzen aan te geven. Teveel is teveel. Niemand heeft er tenslotte baat bij dat je jouw grens over gaat. Want als je dat te vaak doet, heb je straks een veel groter probleem. Hoe je dat dan doet, grenzen stellen? Gebruik op een rustige manier de ik-vorm en waarom je iets niet kunt of wilt, met daarbij waarom deze grens belangrijk voor jou is.

4. Manage je energie

Veel mensen managen op de werkvloer hun tijd, maar manage jij ook al je energie? En maak jij tijd om energie te krijgen? Of is het toch makkelijk die take-away of kant-en-klaar maaltijd? En sla je de sportschool of die wandeling toch maar weer een keer over? En hoewel Netflix en scrollen op Instagram rustgevend kunnen lijken, hoeveel later ga je daadwerkelijk naar bed doordat je dit doet? Tijd om deze zaken in overweging te nemen en patronen te doorbreken. Maak eens een voedzame en gezonde maaltijd, ga op tijd naar bed (en gebruik een uur van te voren geen telefoon meer), doe die workout en maak misschien zelfs ruimte voor een meditatie om je gedachten op een rij te zetten. Of, als je dat te ver vindt gaan, ga eens tijd doorbrengen in de natuur.

De eerste 4 tips hebben voornamelijk te maken met balans/energie, gezondheid en een stukje werkdruk. In de werkgelukpiramide van Newcom is te zien dat deze onderdelen vallen onder de dissatisfiers van werkgeluk binnen organisaties. De dissatisfiers omvatten de basis van het werkgeluk. Als het daarbij niet goed zit, is er iets mis in de basis en kan dat ultieme werkgeluk niet bereikt worden.

5. Spreek je uit en maak die stap

‘Kinderen die vragen, worden overgeslagen’. Iets wat velen geleerd hebben. En hier ook nog steeds aan vasthouden. “Als ze denken dat ik die functie binnen ons bedrijf kan bekleden, komen ze vanzelf wel”. Spreek je uit! Wil je iets? Laat weten dat je ervoor gaat. Wie weet verwacht jouw manager niet dat je hier voor open staat (hey manager, denk aan tip 2!). Want, zoals Pietje Bell al zei: “Kinderen die zwijgen, hebben de kans niets te krijgen”. Als jij namelijk niet kenbaar maakt wat je graag wilt, kun je een ander ook niet kwalijk nemen dat dit niet gebeurt.

De 5e en laatste tip van het artikel beslaat een deel van de bovenkant van de werkgelukpiramide, namelijk voldoening, ontwikkeling en autonomie. Wanneer je gaat voor die functie waarin jij je echt thuis voelt en je wordt uitgedaagd om je te ontwikkelen, wordt ook aan dat deel gewerkt.

En? Herken je patronen waar je zelf ook steeds weer in valt? Tijd om de tips toe te passen voor het verbeteren van werkgeluk. Ik ben erg benieuwd welke tip voor jou het meest waardevol is. Stuur me gerust een berichtje op LinkedIn om het te laten weten en vergeet niet om de tips via onderstaande buttons te delen met jouw netwerk.

MTO Werkgeluk publicatie